JUST DIGITAL BLOG
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook

וואטסאפ עסקי – Whatsapp Business המדריך השלם

ווטסאפ ביזנס

בדומה ל-Whatsapp, אפליקציית המסרים המיידים הפופולארית ביותר בישראל ובעצם ברוב העולם, גם וואטסאפ עסקי מיועדת למטרה דומה. ההבדל העיקרי הוא בכך שהיא מציעה מספר תכונות שימושיות לעסקים שלא נמצאים בגרסה הרגילה.

 

וואצאפ עסקי – היבט כללי

השוני העיקרי מאפשר ליצור הפרדה מתבקשת בין שמירה על הקשרים העסקיים ובין שמירה על הקשרים האישיים בלי לערבב ביניהם.

יחד עם זאת, על מנת שההפרדה תהיה מוחלטת ולא תקבלו הודעה ב-12 בלילה מלקוח, תצטרכו שני מספר טלפונים נפרדים או אפליקציות שיוצרות מספרים וירטואליים אשר אפשר גם לשלוח אליהם SMS (לצורך תהליך האימות).

 

פרופיל וואטסאפ עסקי

הפרופיל העסקי כולל פרטים שאינם זמינים לפרופיל פרטי כגון קטגוריה, תיאור, שעות פעילות וכתובת אתר אינטרנט.

 

ווצאפ עסקי

את הפרופיל העסקי מגדירים לאחר התקנת האפליקציה והאימות של מספר הטלפון. ניתן לערוך אותו שוב בכל שלב באמצעות לחיצה על שלושת הנקודות בצד שמאל למעלה וכניסה להגדרות :

הגדרות פרופיל עסקי Whatsapp

 

תגובות מהירות ותגובות אוטומטיות

תגובות מהירות מאפשרות לנו לבחור בין מספר תשובות נפוצות מבין כאלו שהגדרנו מראש. באופן זה אנחנו יכולים לחסוך זמן ולהיות זמינים גם כאשר הזמן שלנו דוחק ובלי לתת ללקוח להתייבש…

 

תגובות אוטומטיות

מלבד התגובות המהירות, אפשר גם לבחור מבין כמה תגובות אוטומטיות שיישלחו כאשר משתמש מתחיל או מסיים צ'אט. אומנם לא מדובר בבוט מתוחכם במיוחד, אבל התכונה הזו מאוד פשוטה לשימוש וזה היתרון העצום שיש עם וואטסאפ עסקי.

 

הגדרות הפרופיל העסקי

באותו מסך בו מגדירים את הפרופיל העסקי  (למעלה)  יש גם קישורים לתגובות מהירות, הודעות פתיחה והודעות "לא זמין". את התגובות המהירות מזינים באמצעות מילות קיצור שנקבעות מראש בתוספת קו נטוי (/) כדי לא להתבלבל ביניהן לבין מילים שיוכנסו להודעה באופן רגיל.  אפשר גם להוסיף מדיה כגון תמונות.

תגובות מהירות Whatsapp

 

קטלוג

הקטלוג הוא בעצם רשימה של מוצרים או שירותים שאתם נותנים. לכל שירות או מוצר אפשר לתת שם ומחיר אופציונלי. רצוי מאוד גם לצרף תמונה כדי ליצור מראה אסתטי ונקי לפרופיל העסקי שלכם.

 

איך משתמשים בקטלוג?

גם מסך הקטלוג נמצא בתוך הגדרות הפרופיל העסקי. הוספת המוצרים היא פשוטה מאוד וניתן למחוק או לערוך אותם בכל רגע נתון. לחיצה על שדות נוספים תאפשר לכם להוסיף גם תיאור, קישור או מספר קטלוגי (למקרה שיש לכם מוצר בכמה צבעים, גדלים, מידות וכו')

שימו לב: אולי כי מדובר בתכונה חדשה יחסית, נכון להיום אי אפשר להעביר מוצרים מהדף העסקי שלכם בפייסבוק לתוך הקטלוג בווצאפ עסקי.

 

סימון צ'אטים בתוויות ושידור באמצעות לרשימות תפוצה

סימון צ'אטים בתוויות לפי צבעים מאפשר לנו להבדיל בקלות בין סטטוסים שונים של לקוחות כגון "לקוח פוטנציאלי", "הזמנה שהושלמה", "מחכה לתשלום " וכו'. לכל תווית יש צבע אחר, כך שקל מאוד לראות את ההבדל ביניהן.

באופן דומה, אפשר ליצור מכל תווית רשימת תפוצה בממשק וואטסאפ ביזנס ולשלוח לכל הרשימה הודעה באופן מרוכז  ("שידור"). שימו לב שלמרות שאנחנו משתמשים במילה שידור, מדובר בהודעה אישית שנשלחת לכל נמען ולא בערוץ תקשורת חד כיווני כמו למשל בטלגרם.

תוויות ב-Whatsapp

 

כיצד משתמשים בתוויות ומשדרים דרכן?

לוחצים לחיצה ארוכה על השיחה הראשונה שרוצים לסמן בתווית ולאחר מכן על כל שיחה נוספת שרוצים להוסיף לאותה התווית. למעלה יופיע אייקון של תווית שניתן ללחוץ עליו. כמו בגרסה הרגילה של ווצאפ עסקי, ניתן אף לנעוץ את השיחה.

אפשרות אחרת להצמיד תווית היא מתוך חלון השיחה עצמו ולחיצה על תפריט שלוש הנקודות למעלה.

 

לשדר דרך התווית

כדי לשדר דרך התוויות ולנהל אותן, כפי שרואים בצילום המסך, נכנסים אל תפריט "תוויות" בתפריט הראשי של האפליקציה (שלוש הנקודות בצד שמאל למעלה). לאחר שנכנסים לתווית, בוחרים ב-"שלח הודעה לכל הלקוחות".

 

אוטומציית רשימת תפוצה

הפעולה הזו תיצור באופן אוטומטי רשימת תפוצה מכל האנשים שמסומנים בתווית ואליה ניתן יהיה "לשדר". אפשר גם ליצור רשימות תפוצה באופן ידני שלא דרך תוויות באמצעות סימון כל הלקוחות הרלוונטיים.

 

קמפיינים ממומנים וחיבור מספר טלפון לעמוד פייסבוק

קיימת אינטגרציה ישירה מפייסבוק אל Whatsapp Busines באמצעות מרכז יצירת המודעות של פייסבוק (או Business Manager) כאשר הכפתור שמקשר ל-Whatsapp משמש למעשה כקריאה לפעולה (CTA), וכך הלקוח הפוטנציאלי מועבר ישירות לצ'אט עם הפרופיל העסקי של העסק ב-Whatsapp Business.

 

איך עושים זאת עם וואטספ עסקי?

נסביר בחלק הבא שמוקדש לפרסום בין חיבור ממומן ל-ווטסאפ עסקי כחלק ממערכות שיווק דיגיטלי כיום.

 

חיבור ל-API

חיבור לממשק למתכנתים של Whatsapp Business מאפשר לעסקים לנצל עוד כמה תכונות מיוחדות כגון חיבור עם מערכת ה-CRM, יצירת בוטים של ממש עבור צ'אטים, יצירת תבניות שלמות להודעות, התחלת שיחות מתוך אפליקציות אחרות, צ'אטים עם שירות הלקוחות (כך שהלקוח יוכל לראות בדיוק מתי קיבלתם את ההודעה) ועוד.

 

שימוש ב-API

יש לא מעט עסקים וחברות גדולות שכבר עושות שימוש ב-API:

 

Booking.com

(טיסות) – משתמשת בהודעות על מנת לעדכן את הלקוחות שלה על הזמנת טיסות.

 

Uber

משתמשת ב-Whatsapp על מנת לשמור על קשר עם קהילת הנהגים שלה.

 

Worldremit

(העברת כספים) – החברה שולחת הודעות ללקוחותיה אודות הסטטוס של ההעברות הכספיות שלהם.

 

רוצים גם? ככה מתחילים

ניתן למצוא תיעוד מלא באנגלית עבור מפתחים בעמוד Whatsapp business API בספריית המפתחים של פייסבוק . בנוסף, ישנה רשימה של "שותפים עסקיים" של פייסבוק עבור סקטורים שונים שיוכלו לבצע עבורכם את העבודה במידה ואתם מעוניינים לעשות זאת במיקור חוץ.

או

אפשר גם להשתמש בכלי מוכן שיעשה זאת עבורכם. כלי נוח במיוחד גם עבור מי שאין לו שום ידע בתכנות הוא MessageBird. לדוגמה, אם אתם עובדים בסוכנות נסיעות, אתם יכולים לשלוח ללקוח ישירות את כרטיס הטיסה שלו עם קוד QR מתאים מתוך האתר שלכם.

Whatsapp API

לסיכום – מתי כדאי לכם לשקול להשתמש בוואטסאפ עסקי?

  • אם יש לכם שני מספרי טלפון או SIM כפול ואתם רוצים להפריד בין השיחות הפרטיות לעסקיות
  • אם אתם מחפשים דרך להעביר חלק מערוצי התקשורת האוטומטים שלכם ל-Whatsapp (דורש שימוש ב-API)
  • גם אם אתם מנהלים עסק קטן ובכל מקרה משתמשים באותו מספר נייד לעסק ולבית, אתם עדיין יכולים ליהנות מרוב התכונות האחרות של Whatsapp Business

 

חלק ב: יצירת קמפיינים ממומנים שמפנים לווצאפ עסקי

לפני הכול, נבהיר שבשלב הזה  אין אפשרות להוסיף מודעות לתוך Whatsapp, אלא רק להפנות לשם גולשים מפייסבוק. כדי לעשות זאת, עקבו אחרי הצעדים הבאים:

1.פתחו קמפיין רגילה ותחת "שיקול" בחרו באפשרות של "תנועה" או "הודעות":

בחירת קמפיין ל-Whatsapp

תנו לקמפיין שם ואשרו אותו.

3.במסך הבא שימו לב לאפשרות של Whatsapp. עליכם לבחור לאיזה דף עסקי תרצו לשלוח את ההודעה. אם אין לכם מספר טלפון שמחובר אל הדף, תצטרכו קודם לאמת אותו באמצעות הודעות SMS.

קמפיין WhatsApp

 

דגשים שיש לשים לב אליהם בהרצת קמפיין וואטספ ביזנס

  • לא ניתן להשתמש בפילוח מדויק
  • חובה לבחור בין תמונה, סרטון או מספר תמונות. אין אפשרות ליצור מודעות שיש בהן רק טקסט
  • ניתן לפרסם בפידים שונים בנייד או באינסטגרם, אך לא במחשב האישי (כנראה מכיוון שהשימוש ב-Whatsapp ווב הוא מסורבל יחסית)
  • התיאור עצמו מוגבל לכמה מילים, כך שעליכם להיות תמציתיים

מודעות WhatsApp

 

חלק ג – טריקים נוספים שאפשר לבצע עם Whatsapp

מלבד התכונות המיוחדות של Whatsapp Business, יש עוד כמה טריקים שאפשר להשתמש בהם אפילו בגרסה הרגילה של Whatsapp ויעזרו לכם לחסוך קצת זמן.

 

Whatsapp Web

לפעמיים אנחנו נמצאים מול המחשב וממש אין לנו כוח לקחת את הטלפון ולהתחיל להקליד עם המקשים הקטנים או להקליט הודעות. בדיוק מהסיבה הזו יש גם אפשרות לצ'וטט בדפדפן דרך ממשק וובי. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לגשת לדף הזה.

במסך הזה תקבלו הנחיות מדויקות איך לאמת את המחשב שלכם כך שתוכלו להתחבר לחשבון שלכם בצורה מאובטחת. למעשה מדובר בסריקה פשוטה מאוד של קוד ה-QR שמופיע על המסך מתוך Whatsapp  בטלפון.

רצוי לשמור את הקישור בדפדפן שלכם ולהפעיל התראות דרך שולחן העבודה. ברירת המחדל היא לשמור את הכניסה שלכם, כך שאתם לא צריכים לאמת את המכשיר כל פעם מחדש. ניתן גם לאמת מספר מחשבים במקביל.

WhatApp Web

 

יצירת קישור ישיר ל-Whatsapp

עוד טריק נחמד מאפשר לכם ליצור קישור מכל מקום ברשת ישירות לשיחת Whatsapp  עם המספר שתבחרו. כך למשל, אם יש לכם אתר לעסק, אתם יכולים להשתמש בכפתור פשוט עם הסמל של  Whatsapp ולקבוע לו את יעד הקישור המתאים. החיסרון היחידי כאן הוא שמי שנמצא במחשב האישי יצטרך להשתמש בממשק של Whatsapp Web.

קישור כזה עבור מספר סלולרי בישראל שמתחיל ב-052 ייראה כך (כמו במספר בינלאומי ,לא מציינים את האפס בקידומת המקומית.):

https://wa.me/97252XXXXXXX

 

חלק ד – מה צופן לנו העתיד של Whatsapp Business?

מי שחשב שהאינטגרציה בין פייסבוק לווטצ’אפ עומדת להסתיים כאן, כנראה טועה. בשלב מסוים סביר להניח שלמרות ההאשמות החוזרות ונשנות בנוגע לחדירה לפרטיות, פייסבוק תמצא דרך לשלב פרסומות גם בתוך Whatsapp בהן נוכל לשלוט באופן כזה או אחר גם מ-Business.

 

שיחות עם בעלי עסקים

למעשה, כבר היום יש מודעות ברשימת הצ'אטים של מסנג'ר שמפנות לשיחות עם בעלי עסקים, גם אם לא יצרנו איתם קשר בעבר. בינתיים מדובר באחוז קטן יחסית של מודעות ונדיר יחסית לראות אותן, אבל אין ספק שזהו כנראה סוג המודעות הראשון שנראה גם ב-Whatsapp.

 

נתון מפתיע

עוד נתון מפתיע וחשוב לעניינו הוא שמשתמשים משנים את הסטטוס שלהם ב-Whatsapp לא פחות מ-450 מיליון פעם ביום, יותר מאשר בכל רשת חברתית אחרת שיש בה סטוריס, כולל אינסטגרם!

לא ברור עד כמה פייסבוק תרצה לגעת בקודש הקודשים של הגולשים, במיוחד בשל עניין הפרטיות הנ"ל, אבל זה לא יהיה מאוד מפתיע אם יהיה מתישהו בעתיד יהיה אפשר להוסיף לסטטוס הזה גם תיוג של מקומות או עסקים.

סטוריס ברשתות השונות

 

 Whatsapp Business גם לאייפון

שנית כל, השחרור של Whatsapp Busines עבור האייפון פותח שוק גדול עבור פייסבוק גם בארה"ב, שם השליטה של אפל בשוק הסמארטפונים עדיין איתנה. לנו בישראל זה לא אמור לשנות יותר מדי, אבל אין ספק שזה ייתן לפייסבוק עוד סיבה להמשיך ולפתח את היכולות שלה.

 

מרכז מודעות מאוחד

לא מדובר אמנם בהכרזה רשמית, אבל בכנס המפתחים 2019 של פייסבוק (F8) נרמז כי בעתיד תהיה תיבה אחת משותפת להודעות מסנג'ר, Whatsapp ואינסטגרם, ולא רק ברמת ההצפנה כפי שידענו כבר קודם.

אם זה אכן יקרה, מדובר בבשורה נהדרת לעסקים שכבר לא יצטרכו להתעסק עם שלוש רשתות כמעט זהות של הודעות מיידיות.

 

מערכת של תשלומים: Whatsapp Pay

מערכת התשלומים של Whatsapp פועלת כבר בהודו, וכאשר היא תגיע למערב מתישהו ב-2020, אין ספק שמדובר יהיה ברעידת אדמה בתחום התשלומים ברשת שאפילו חברות כמו אמאזון ו-PayPal לא יוכלו להישאר אדישות אליו.

בהודו החיוב מתבצע דרך חיוב בנקאי שמוגדר במערכת של Google Play, אבל מכיוון שבמדינות כמו ארה"ב סוג כזו של העברה פחות מקובל, סביר להניח שגם העברה דרך כרטיס אשראי (כמו שמשלמים על רכישות באפליקציות) תעבוד גם היא תחת מגבלות מסוימות.

 

מספר ווטאסאפ וירטואלי

למדריך של וואטסאפ ללא מספר לחצו כאן

סגירת תפריט

רוצים להוביל שינוי בעסק ולא בטוחים איך?

בשביל זה אנחנו פה :) השאירו פרטים ונבין יחד איך העסק שלך יכול להוביל ולהתבלט בדיגיטל