לטפס על הגב של המתחרים – לא תמיד מומלץ
פרקטיקה ידועה בניהול קמפיין ממומן בגוגל היא לקחת את שם המותג של המתחרים ולבחור בו כמילת מפתח. כך כשמישהו יחפש לדוגמה את הטלפונים "גאמא פון", או "אלפא פון" , הוא יקבל גם את הטלפונים של "בטא פון". נשמע טוב, לא? בפועל רוב הגולשים לא טיפשים והם יודעים מה הם מחפשים. אז נכון, רוב הסיכויים שהם לא ילחצו על המודעות שלנו בכלל וגם לא נפסיד כסף, אבל גם רעש רקע של נתונים שלא מעניינים אותנו מבזבז לנו זמן.דמוגרפיה
דמוגרפיה יכולה להיות עניין רגיש, אבל לפעמיים אין בררה ואנחנו צריכים לדעת במה לא לגעת. הדוגמה הכי מוכרת היא חנות נעלי נשים שרוצה לנטרל את המילה "לגברים", אבל יש גם דוגמאות יותר קונקרטיות. לדוגמה, אם אנחנו מעבירים קורס פסיכומטרי לדוברי עברית, נרצה להוציא החוצה שפות אחרות, גם אם את השפות עצמן כותבים בעברית, לדוגמה : "פסיכומטרי לדוברי ערבית" או "פסיכומטרי לדוברי אנגלית". אסור לנו לצאת מתוך נקודת הנחה שמי שמחפש פסיכומטרי בשפות אלו תמיד יעשה שימוש בשפות עצמן, ולעיתים גוגל עשוי לבצע תרגום אוטומטי.קבוצת מודעות
יש להזכיר שאחת הדרכים הטובות ביותר להפריד בין מודעות דומות היא באמצעות קבוצת מודעות, אפילו אם קבוצה אחת היא לשולחנות קפה ואחת היא לשולחנות כתיבה. זו אולי קצת יותר עבודה, אבל היא מונעת מצבים שבהם אנחנו צריכים להסתמך יותר מדי על מילות מפתח שליליות כדי להתחרות בעצמנו.קריירה ולימודים
זה נשמע מוזר, אבל לפעמיים נרצה להימנע דווקא ממי שמחפש קריירה בתחום שלנו, לימודים וכו', החל מטיפול בבעלי חיים, דרך קוסמטיקאיות ועד לטכנאי מחשבים. בין המילים שאפשר לשלול : "לימודי", "דרושים", "עבודה" וכו'. אם אתם עדיין מקבלים רעש רקע, נסו להכניס גם מילים נרדפות או הטיות. ("לימודים" או "משרות").תחומים ויזואליים
עוד תחומים שצריך להיזהר איתם הם תחומים בעלי נוכחות ויזואלית חזקה, החל מבגדים ועד חגים. לדוגמה, בזמן האחרון אנשים החלו לחפש "צילומים לפורים". אם לא ניזהר, אנחנו עלולים לנסות למכור תחפושות לפורים ולקבל לחיצות ממי שמחפש צלמים מקצועיים. זה נכון כמובן גם לבגדים ובמיוחד כאלו שנחשבים ל"סקסיים" כמו למשל בגדי ים, בגדים תחתונים (…) וכו'.השוואת מחירים וקניית מוצרים
הישראלים אלופים בחיפוש של מציאות באינטרנט, והרבה פעמים הם מחפשים אתרים להשוואת מחירים או אתרים מפורסמים באתרים כמו "אמאזון". לכאורה יש לנו סיבה טובה להביא גולשים שמחפשים את האתרים האלו לאתר שלנו, אבל גם כאן אנחנו עלולים לקבל יחס מאוד נמוך בין מספר החשיפות ללחיצות. אותו דבר נכון גם לגבי מילים כמו "יד שניה", "משומש" ואפילו "יד 2" (יכול להיות גם הביטוי וגם האתר הידוע). דוגמה נוספת, הבדל בין שירותים שנמכרים ברשת ובין שירותים מוחשיים כגון קורסים ברשת לעומת קורסים "פיזיים". דוגמה נוספת היא כמובן מחירים. לא בהכרח מחיר ספציפי (למרות שגם זה יכול לקרות), אלא תיאורים כללים יותר כגון זול או יקר ונגזרות שונות שלהם ("יוקרתי", "יוקרה"). אפילו מילים כמו "למסירה" או "בחינם" יכולות להשתרבב מדי פעם.שאלות
עוד דוגמה למילים שנרצה לשלול הן מילות שאלה או כאלו שללא ספק קשורות לשאלות. לדוגמה, אם אנחנו מוכרים עוגות, מאוד יכול להיות שנרצה לשלול מילים כמו "מכינים" או "מתכון". בניגוד לחיפוש רגיל דרך ההשלמה האוטומטית, כאן אנחנו צריכים להיות מעט יותר יצירתיים. אפשר לחפש שאילתות קשורות דרך מתכנן מילות המפתח וגם דרך "חיפושים קשורים" שמופיעים בסוף עמודי התוצאות, כשעדיף לחפש רשימה של מילים ולא את כל השאלה. במקרה הזה נוכל לראות שגם מילים כמו "עיצוב עוגות" כדאי לנו לשלול (אלא אם כן אנחנו מכינים גם עוגות בעיצוב אישי).
לא בהכרח. הכל תלוי בהתאמה שבה השתמשתם: התאמה רחבה, ביטוי או מדויקת. לדוגמה, אם שללתם את המילה "חינם" בהתאמה רחבה, ייתכן שגוגל תחסום גם חיפושים שכוללים ביטויים כמו "קורסים בחינם", "קורסים ללא תשלום" או אפילו "הטבה".
הדרך היעילה ביותר היא לעבור באופן קבוע על דו"חות מונחי החיפוש בקמפיין ולחפש חיפושים שהביאו לחשיפות או לחיצות אך לא רלוונטיים עבור העסק. בנוסף, שימוש בכלים כמו Google Keyword Planner ו-Semrush יכול לעזור לזהות שאילתות נפוצות.
כן. מילים שליליות ברמת הקמפיין יחולו על כל הקבוצות בו, בעוד שמילים שליליות ברמת קבוצת מודעות מאפשרות לכם למקד מודעות שונות למוצרים דומים, מבלי שהן יתחרו זו בזו. זו דרך מומלצת לארגון נכון של קמפיין.
אין רשימה אוניברסלית שמתאימה לכולם, אבל הנה דוגמאות התחלתיות שאפשר להתאים לפי תחום הפעילות:
"חינם", "בחינם", "למסירה"
"דרושים", "עבודה", "קריירה"
"איך", "מה זה", "מתכון", "ביקורת"
"יד 2", "יד שניה", "משומש"
שמות של מתחרים, שפות אחרות, קבוצות גיל שונות וכו'.
טיפ חשוב: בצעו חיפושים בגוגל של מילות המפתח שלכם ובדקו את "חיפושים קשורים" ואת השלמה אוטומטית של גוגל. שם תמצאו רעיונות למונחים שמתחבאים מתחת לפני השטח – וייתכן שתרצו לשלול מראש.
ציון האיכות (Quality Score) של המודעה נפגע כאשר גולשים רואים את המודעה אך לא מקליקים – וזה בדיוק מה שקורה כשמילה לא רלוונטית מציגה אתכם בתוצאות. מילות שלילה טובות משפרות את ציון האיכות בכך שהן מונעות הופעה במקומות הלא נכונים מראש.
הרבה מפרסמים חושבים שמילת שלילה מועילה רק אם היא חוסכת קליקים לא רלוונטיים. אבל גם חשיפה לא רלוונטית שלא הובילה לקליק פוגעת בביצועים: CTR נמוך = ציון איכות נמוך = תשלום גבוה יותר על כל קליק.
כלי AI כמו ChatGPT, Google Gemini או Jasper יכולים לעזור בהפקת רשימות ראשוניות של מילות שלילה לפי תחום עיסוק. פשוט מבקשים מהם "תן לי רשימה של מונחים שגולשים מחפשים כשאין להם כוונת רכישה בתחום ___" – ומקבלים רעיונות שלא הייתם חושבים עליהם לבד.