JUST DIGITAL BLOG
Share on email
Share on whatsapp
Share on facebook

שיווק בפייסבוק

facebook_marketing

הקדמה: למה בכלל שיווק בפייסבוק?

פייסבוק היא כיום הרשת החברתית הגדולה ביותר באינטרנט. גם אם רשתות חברתיות אחרות הולכות וצוברות תאוצה, בפייסבוק אפשר למצוא את הקהל המגוון ביותר מבחינה דמוגרפית ותחומי עניין. על פי המידע המעודכן ביותר, כ-6,000,000 ישראלים רשומים בפייסבוק ורובם כנראה משתמשים בה על בסיס יום יומי (Daily Active Users).

גם אינסטגרם, שנמצאת כיום בשליטת פייסבוק הוא אחת הרשתות הגדולות ביותר, וגם היא פונה לקהל יעד רחב יחסית לעומת טיק-טוק (צעירים) או לינקדין (רשת עסקית מקצועית).

המספר העצום הזה הופך את הרשת של פייסבוק לערוץ שיווק ענקי מרכזי שאסור לכם להתעלם ממנו.

פייסבוק גם דואגת לכך שתוכלו להגיע בדיוק לקהל היעד שרלוונטי אליכם. לדוגמה, אתם יכולים לפנות רק אל רווקים בני 25-30 שאוהבים אלכוהול. פייסבוק גם תוכל להגיד לכם בדיוק לכמה אנשים פוטנציאלים תוכלו להגיע והאם המיקוד שלהם הוא צר מדי או רחב מדי.

את ההתאמה הזו פייסבוק מבצעת על סמך הפעילות ההיסטורית של הגולש בפייסבוק, אבל גם על סמך תחומי העניין והפרטים שהגדיר בתוך הפרופיל שלו.

יתרון נוסף של שיווק בפייסבוק הוא שהגולש לא צריך להיות אקטיבי כדי להיחשף אליכם ופייסבוק מזרימה אליו מודעות או פוסטים שלכם ישירות אל הפיד שלו (פרסום מבוסס Push). ומכיוון שהמיקוד כאן הוא כל כך מדויק, היא עובדת הרבה יותר טוב מבאנרים ושאר אמצעי השיווק הפרימיטיביים שאפיינו שיווק מסוג כזה בעבר.

אגב, אם חשובה לכם היכולת שהגולש יוכל למצוא אתכם גם באופן אקטיבי (למשל, כאשר הוא מחפש לקנות מוצר מסוים), אין מניעה ואפילו רצוי לשלב בין ניהול קמפיינים בגוגל לבין ניהול קמפיינים בפייסבוק. השילוב הזה ייתן לכם שטח כיסוי טוב יותר מבחינת קהל היעד שייחשף אליכם.

שיווק בפייסבוק לעסקים קטנים וגדולים

שיווק בפייסבוק מתאים לעסקים בכל הגדלים בזכות העובדה שאתם אלו אשר קובעים את התקציב הזמין עבורכם (למרות שיש תקציב מינימלי, ראו את ההתייחסות לנושא המחיר בהמשך).

ניתן להריץ פרסומים לתקופת זמן בלתי מוגבלת עם תקציב חודשי ידוע מראש, או לקבוע תקציב אחד לתקופת זמן מוגבלת, אז פייסבוק תחלק את התקציב  על פני התקופה בהתאם לאסטרטגיה בה תבחרו. לדוגמה, אתם יכולים לקבוע הוצאה מבוקרת זהה פחות או יותר במהלך התקופה או להוציא יותר כסף בהתחלה ולאחר מכן להשתמש בעודפים שנשארו עבור שאר התקופה.

כדאי לדעת שלמרות שעסקים קטנים יכולים להפעיל שיווק בפייסבוק באופן עצמאי, מוטב שילווה אותם גוף מקצועי אשר ילווה אותם וימנע מהם לעשות טעויות, במיוחד כאשר היום יש כל כך הרבה הגדרות מתקדמות שקל לפספס אותן.

לדוגמה, אפשר לנסח מודעה אחת בכמה גרסאות ולראות איזו עובדת טוב יותר עבורכם. גם הבדל קטן באחוזי הלחיצות יכול לעשות הבדל גדול, כך שאתם לא מבזבזים זמן ובעיקר כסף על מודעות שלא מביאות לכם לקוחות.

עוד אפשרות שיווק מעניינת עבור עסקים קטנים היא לקחת את המבקרים באתר ו"לסמן" אותם באמצעות "הפיקסל של פייסבוק". לכל גולש מסומן אפשר להציג מודעה ייחודית אשר יש סיכוי גבוה יותר שהוא ישים לב אליה מכיוון שהוא כבר נחשף אלינו בעבר. כך אפשר לנצל גם תקציב מוגבל בצורה חכמה.

שיווק בפייסבוק לעסקים קטנים בערוצים אורגנים ולמה הוא עשוי להיות בעייתי?

מלבד הערוצים הממומנים, ישנם גם מספר ערוצים אורגנים. אתם אומנם לא משלמים עליהם כסף, אבל כדי לקבל מהם חשיפה מרבית, אבל הם דורשים המון זמן והשקעה, זאת בניגוד לקמפיינים אורגנים שבדרך כלל רצים על אוטומט מרגע שביצעתם להם אופטימיזציה.

יש שלושה ערוצים אורגניים עיקריים:

1.שיווק באמצעות דף עסקי –הדף העסקי הוא דף שכל אחד יכול לפתוח בחינם ולמשוך אליו אוהדים באמצעות לייקים. שיווק באמצעות דף עסקי היה יעיל בעיקר בתחילת העשור הקודם, אך כיום גם מספר גדול של אוהדים לא מבטיח שחלק גדול מהם בהכרח ייראה אותו.  עם זאת, ניתן לעשות "בוסט" של פוסט ספציפי באמצעות קמפיין ממומן ממוקד.

אגב, בעלי עמודים רבים שולחים לחבריהם בקשות להצטרף לעמודים שהם מקדמים, אך אם אין רלוונטיות מספיק גדולה בין המאפיינים של המשתמש לבין הדף (באופן דומה למיקוד), אחוזי החשיפה יהיו אפילו יותר נמוכים.

2.שיווק באמצעות פעולות בקבוצות: כאן הרעיון הוא ליצור קבוצה בנושא מסוים ובעזרתה עניין סביב המותג או המוצר שלכם. כאן אתם הופכים למעשה את העסק שלכם לאוטריטה בתחום. זוהי מעין שיטת גרילה שדורשת הרבה מאמץ מצדכם, אבל היא משתלמת.

3.בניית מוניטין עסקי דרך פרופיל פרטי: ניצול חשבון הפייסבוק שלכם כפרופיל פרטי לבניית מוניטין תוך כדי השתתפות בקבוצות ודיונים, פרסום פוסטים על ה-Wall שפונים לקולגות מהתחום שלכם ועוד. השיטה הזו מתאימה בעיקר למי שנותן שירותים כעסק לעסק (Business 2 Business) והיא דורשת לא מעט זמן בכתיבת וניסוח של פוסטים (רצוי לא להעביר זאת למישהו אחר כדי שלא יתפלק "לכם" משהו מהפה).

יש לשים לב שפייסבוק לא אוהבת רישום של עסקים כפרופילים פרטיים והיא עשויה לחסום אתכם. מלבד זאת, אתם צריכים לקחת בחשבון שמספר החברים לכל פרופיל פרטי הוא בכל מקרה מוגבל.

מלבד זאת יש עוד ערוץ שנמצא היכן שהוא באמצע: שיווק באמצעות משפיענים

למרות שלא מדובר בפורמט רשמי של אינסטגרם או פייסבוק, שיווק באמצעות משפיענים גדולים או קטנים ("מיקרו-משפיענים) הוא ערוץ מוכר שעובד מצוין. הרעיון הכללי הוא לפנות לפרופיל פופולארי ולהציע לו להציג את המוצר שלכם בפוסט, סטורי או סרטון קצר.

לא נשקר לכם: מדובר בדרך כלל בסכומים גבוהים למדי שמתאימים לפרסום נקודתי המבוסס על מומנטום (מה שחדש היום יהיה כבר ישן מחר…). הסכום אותו תשלמו נקבע בין היתר על פי הפופולאריות של המשפיען, אבל כדאי גם לבדוק כמה אינטראקציות יש לו כדי שתוכלו לשקול אם ההשקעה תשתלם לכם ולעמוד על המקח (לפעמיים מספר קטן של אוהדים דווקא מביא לאינטראקציה גבוהה יותר).

מה כולל שיווק בפייסבוק ואינסטגרם בערוץ הממומן ואיך Just Digital יכולה לעזור לכם?

כשמדברים על שיווק בפייסבוק ואינסטגרם בצורה ממומנת, אפשר לפרק אותו למספר חלקים שונים:

1.קביעת מטרות הקמפיין

2.אפיון ראשוני של קהל היעד

3.מיטוב התקציב

4.עיצוב ובניית המודעות

5.מעקב ואופטימיזציה

כדאי לדעת: מזה זמן רב ניתן לשווק גם באינסטגרם וגם בפייסבוק בלי ליצור מסע שיווק ייחודי לכל אחד מהם וזאת בזכות היכולת של פייסבוק להתאים את הפורמט באופן אוטומטי לאפליקציה של אינסטגרם ולגרסאות של פייסבוק לנייד ולמחשבים.

הדבר נעשה באמצעות בחירת המיקומים במסגרת הגדרת הקמפיין, שם ניתן לראות אילו מודעות יכולות להופיע בשני המקומות ואילו רק בפייסבוק.

קביעת מטרות (יעדי) הקמפיין

פייסבוק נותנת לכם מספר אפשרויות לקביעת מטרות הקמפיין, אך באמצעות ניהול מקצועי ניתן לבצע כוונון עדין (Fine Tuning) של הגדרות נוספות הייחודיות לכל מטרה ובכך למקסם את האפקטיביות של הקמפיין מעבר לברירת המחדל שפייסבוק מציעה.

מטרות לדוגמה:

  • הבאת תנועה נוספת לאתר
  • יצירת לידים (הפניות) דרך מסנג'ר, Whatsapp או טופס הזנת פרטים פנימי של פייסבוק
  • התקנת אפליקציות
  • הגדלת החשיפות למותג שלכם (תשלום על פי חשיפות)
  • "בוסט" לפוסטים : מציג את הפוסטים שלכם לגולשים שאינם בהכרח אוהדים של הדף שלכם , אבל דומים להם.
  • צבירת יותר אוהדים לדף (מה שלא מבטיח לכם יותר חשיפה לטווח הארוך בגלל הורדת התנועה האורגנית לדפים, ולכן אנחנו ממליצים על אפשרות ה"בוסט" לפוסטים).

ועוד

אפיון ראשוני של קהל היעד

בשלב זה אנחנו עוזרים לכם לבנות את הפרסונה של קהל היעד. כלומר, אל מי בדיוק תכוונו את המודעות. בין שאר המאפיינים אותם ניתן לבחור:

  • מאפיינים דמוגרפים כגון סטטוס זוגי
  • תחומי עניין
  • פעילות בקבוצות ודפים
  • מאפיינים גאוגרפים (כולל מי שעבר מאזור לאזור)
  • מידת העניין והשימוש בטכנולוגיה

מלבד זאת ניתן לקחת קהל קיים ששמרתם בעבר (או כאמור זה שכבר עשה לכם לייק) ולמצוא קהלים הדומים לו

החוכמה היא לדעת לבחור קהל שמצד אחד לא יהיה רחב מדי ומצד שני לא יהיה צר מדי. קהל ממוקד מדי הוא בדרך כלל תוצאה של יותר מדי פילוחים. קהל יעד רחב מדי הוא בדרך כלל תוצאה של התבססות רק על פילוח אחד שהקבוצה אותה הוא יוצר היא גדולה באופן יחסי (לדוגמה, כל מי שמתגורר במרכז).

פייסבוק - אפיון קהל יעד

מיטוב התקציב

הגדרות התקציב הן אחד החלקים החשובים ביותר שבו פייסבוק מקצה לכם את תצוגת המודעות על פי התקציב הזמין לכם. עם זאת, כפי שאמרנו, יש לא מעט הגדרות מתקדמות הנוגעות לפיזור התקציב הנקראות "אסטרטגיית הצעת מחיר". באמצעות האסטרטגיה הנכונה אתם יכולים לקבל פיזור טוב יותר של הצגת המודעות על פני התקופה בה הקמפיין רץ ולשלוט בסדרות שונות של מודעות באופן מדויק.

יש לציין כי האפשרויות למיטוב התקציב משתנות על פי המטרה אותה קבענו בסעיף הראשון ולכן בפועל יש הרבה יותר הגדרות מתקדמות מכפי שנדמה.

עיצוב ובניית המודעות

בפייסבוק ישנם פורמטים שונים של מודעות.

תחת כל קמפיין אפשר ליצור מספר סדרות של מודעות ותחת כל סדרה כמה מודעות שונות.

  • מודעות תמונה : אלו הן המודעות שכמעט כל אחד מכיר שכוללות כותרת, תמונה ותיאור קצר.
  • סרטונים : פורמט קצת פחות מוכר, אבל יכול להיות שימושי לא פחות במידה ורוצים לבלוט מעל מודעות אחרות.
  • מודעות קרוסלה: אלו הן מודעות גלריה עם תמונות מתחלפות. רואים אותן קצת פחות, אבל הן יכולות להיות שימושיות למי שרוצה למכור מגוון של מוצרים.
  • מודעות אוסף: דומות במעט למודעות קרוסלה, אך כאן מדובר במעין עמוד נחיתה שמשתלט על כל המסך ומכיל סרטון קצר שלאחריו 4 תמונות של מוצרים.

האינטראקציה עם המודעה תהיה בהתאם למטרה אותה קבענו, כך שסוג זהה של מודעה יכולה להפנות לכמה מקומות שונים.

מלבד זאת ישנה אפשרות ליצירה חכמה של מודעות על פי סט של כותרות ותיאורים המוזנים מראש. כאן דרושה חשיבה המתמקדת ב"קופי" המבוססת על ניסיון עם קמפיינים קודמים.

בנוסף לזאת לאינסטגרם יש כמה פורמטים ייחודים אותם מגדירים דרך מנהל הקמפיינים של אינסטגרם שהוא מעט פשוט יותר מזה של פייסבוק:

1.פרסום של סטורי ממומן – האפשרות אומנם קיימת גם בפייסבוק, אבל מכיוון שהסטוריס מזוהים בעיקר עם אינסטגרם, הרי ששם מדובר בפרסום הרבה יותר אפקטיבי. לסטוריס שנעלמים אחרי 24 שעות יש גם את אפקט החשש מפני פספוס (Fear of Missing Out). כלומר, הגולש יודע שאם הוא לא יסתכל על הסטורי עכשיו, הוא לא יוכל לדעת מה פספס.

מבחינת מותגים, הסטוריס הממומנים יכולים להיות מצוינים למבצעים נקודתיים, סיילים של הרגע האחרון וכו'. (אם רוצים להחזיר סטורי תמיד אפשר להדביק אותו לעמוד הפרופיל).

2.פרסום ותיוג מוצרים בחנויות – החנויות המשופרות של אינסטגרם מאפשרות לכל אחד להציג קטלוג של מוצרים בתוך הפרופיל שלו ולאחר מכן לתייג את המוצרים עצמם בתוך פוסטים שיווקיים או כל סוג מודעה אחרת בה ניתן לתייג.

ברוב המדינות (כולל ישראל), המכירה אומנם נעשית דרך ערוץ אי-קומרס אחר כגון חנות וירטואלית ולא ישירות דרך אינסטגרם דרך קישור חיצוני, אך יכולת התיוג הופכת את המוצרים להרבה יותר נחשקים והיא גם מרעננת יותר מכיוון שהגולש רואה את המוצרים שלכם בהקשר רחב יותר (למעשה גם הקטלוגים הידועים של איקאה עובדים בצורה דומה).

3.פרסום בווידאו – פרסום של סרטונים באורך של עד שתי דקות. מתבסס על פורמט ה-IGTV שדומה לערוצי Youtube. נחשב יחסית לפחות פופולארי. היתרון כאן שניתן ליצור סרטונים אנכיים שתופסים את כל השטח של המסך. זאת לעומת סרטונים שכדי לראות אותם במסך מלא יש להפוך את המכשיר לתצוגה אופקית.

4.פרסום במסך הסיור (Explore) – מדובר במסך שמאפשר למשתמש לראות סטוריס ופוסטים פופולאריים ולכן מדובר במקום אטרקטיבי מאוד לפרסם בו.

מעקב

המעקב הוא אולי החלק החשוב ביותר מכיוון שהוא עוזר לנו לדעת אם הגענו ליעדם שהצבנו לעצמנו. ניתן לראות את כמות החשיפות, הלחיצות, ההמרות שהגענו אליהן, וגם אילו אינטראקציות בדיוק הגולשים ביצעו עם המודעה (לייקים תגובות ושיתופים).

בניית מודעות בפייסבוק

כאן חשוב לנתח כל סדרה של מודעות, אך להסתכל גם על ביצועי הקמפיין הכללים. זאת על מנת שנוכל לבצע שינויים שיתנו לנו החזר טוב יותר על כל שקל שהוצאנו (Return on Investment). אם הגענו למקסימום שאנחנו יכולים והשינויים לא מביאים לתוצאות טובות יותר באופן משמעותי, נוכל ליצור קמפיין מקביל עם מטרה אחרת ולנסות דברים חדשים.

שיווק בפייסבוק : מחיר – כמה זה עולה לנו?

תקציב שיווק בפייסבוק יכול להתחיל מכמה אלפי שקלים, כאשר התקציב מורכב מהתשלום הישיר לפייסבוק ותשלום נוסף למנהל  הקמפיין.

בקמפיינים שיווקים המבוססים על לחיצות, התשלום הוא 5$ ליום לכל הפחות (לפני המרה לשקלים). אם בחודש  יש קצת פחות מ- 30.5 ימים בממוצע, אנחנו מגיעים לסכום של קצת יותר מ-150$. כלומר, באזור ה-400 ₪ (בשער הנמוך של היום).

האפשרות השנייה היא לשלם פר חשיפה. לכאורה זוהי אופציה זולה יותר של 1$ ליום לכל הפחות (באזור ה-100 ₪ לחודש), אבל אם המודעה שלכם לא מספיק טובה ומושכת, אתם עשויים לקבל המון חשיפות בלי לחיצות ועדיין לשלם הרבה מאוד. לא מצב אופטימאלי

בשני המקרים התקציבים האלו הם לא באמת ראליים מכיוון שרק ניהול הקמפיינים יעלה לכם יותר (הוא בדרך כלל נמדד כאחוזים כחלק מהתקציב הכולל או שיש עלות ניהול מינימלית).

פרסום בפייסבוק - מחיר

חשוב לדעת: פייסבוק מתבססת בין היתר גם על הביצועים ההיסטוריים שלכם. כלומר, קמפיינים שעברו מיטוב והראו מדדים חיובים יקבלו עדיפות על פני המתחרים שהקמפיינים שלהם פחות מוצלחים. זוהי הסיבה לכך שניהול קמפיין לתקופה ממושכת הוא בסופו של דבר משתלם יותר.

לסיכום

שיווק בפייסבוק ובעיקר שיווק ממומן דרך מודעות הוא ערוץ שיווקי שכיום כל עסק קטן או גדול יכול וצריך להשתמש בו. יחד עם זאת, על מנת להצליח ולהגדיל את המכירות בלי לזרוק סתם כסף לפח, עליכם להיעזר בחברת ניהול מקצועית לקמפיינים שמכירה היטב את מערכת הפרסום של פייסבוק ואץ כל היכולות הטמונות בה.

 

סגירת תפריט