לא נפתיע אתכם אם נספר שהבסיס בקידום אתרים ממומן בגוגל הוא… מילות מפתח.
מילות הזהב שבהן אנחנו נרצה להיות מוצגים יחד עם המודעה שלנו, כדי לקבל פניות חדשות או להשיג רכישות נוספות באתר החנות שלנו.
אבל – הפעם נרצה להתייחס ליסוד נוסף וחשוב לא פחות בקידום בגוגל אדס והוא מילים שליליות; מילים שנבקש מגוגל במפורש שלא להציג אותנו כלל עבור הגולשים.
אם אי פעם הרצתם קמפיין בגוגל אדס, אתם וודאי פגשתם בתחושה הזו בדרך כזאת או אחרת – אתם משקיעים כסף במודעות שלכם, מצפים ללידים איכותיים או מכירות, אבל בפועל, משהו פשוט לא עובד:
- מקרים בהם יש פניות אך הן אינן רלוונטיות בשום צורה
- מקרים בהם יש פניות אך הן מועטות ועולות לנו בתקציב רב
- מקרים בהם אין פניות כלל והתקציב? גוגל יודעים לזלול אותו בתיאבון רב.
כך, במקום למשוך לקוחות רלוונטיים, אנחנו חווים ממש על בשרנו תנועה שלא מתאימה למה שאנחנו מציעים.
למה זה קורה? כאמור לפי נושא הכתבה, אחת הסיבות הנפוצות (היא לא היחידה אבל היא משמעותית מאוד) היא שהמודעה שלכם מוצגת בפני קהל לא מתאים. קהל שהקליד מילות חיפוש לא רלוונטיות, נחשף אל המודעה שלנו שהוצגה והקליק.
קצת במונחים: מהן מילות מפתח שליליות?
מילות מפתח שליליות הן מילים או ביטויים שמונעים מהמודעות שלנו להופיע. כלומר אנחנו מגדירים לגוגל אל תציג את המודעה שלנו במילה Y, אל תציג את המודעה שלנו במילה X.
לדוגמה: אתם מוכרים נעלי ספורט יוקרתיות, ואתם לא רוצים שהמודעות שלכם יופיעו בחיפושים שכוללים את המילים "זול". אתם יכולים להוסיף את המילה זול, זולות, במבצע וכיוצא בכך כרשימת מילות מפתח שליליות.
באופן הזה גוגל מבין שאתם לא רוצים להופיע עבור חיפושים כמו "נעלי ספורט זולות" או "נעל ספורט זולה במבצע" וכיוצא בכך.
למה זה כל כך חשוב?
נדגיש שהגדרת מילים שליליות היא חלק בלתי נפרד, אבל בלתי נפרד מהקמת קמפיין ממומן בגוגל. בדיוק כמו שצריך לבנות דף נחיתה, בדיוק כמו שצריך להגדיר מודעה, בדיוק כמו שעורכים חקר מילות מפתח – כך חשוב לחקור ולהבין מהן המילים שבהן לא נרצה להופיע. ולעשות זאת מבעוד מועד.
1. חיסכון משמעותי בתקציב הפרסום
לא חבל על הכסף שלכם? בגוגל אדס אתם משלמים על כל קליק, כלומר כל אדם שלוחץ על המודעה שלכם עולה לכם כסף.
אם אנשים שמחפשים מוצרים או שירותים לא רלוונטיים לוחצים על המודעות שלכם – זה אומר שהכסף שלכם מתבזבז. והסיכויים שהמודעה שלכם תוצג בפני גולשים רלוונטיים פוחתים כיוון שהתקציב הולך ואוזל.
לדוגמה (אנחנו אוהבים דוגמאות!), אם אתם עוסקים בייעוץ עסקי ופשוט כתבתם "ייעוץ עסקי" בלי לסנן חיפושים מסוימים, המודעה שלכם עלולה להופיע גם עבור "ייעוץ עסקי חינם" או "קורס ייעוץ עסקי". במקרה הזה, סביר להניח שאנשים שמחפשים שירות בחינם לא יהפכו ללקוחות משלמים, וכל שכן מי שמבקש ללמוד את התחום. לכן עדיף מראש לחסום את המילה "חינם" או את המילה "קורס" כרשימת מילים שליליות.
2. שיפור אחוזי ההמרה
אחד המדדים החשובים ביותר בפרסום בגוגל הוא אחוז ההמרה – כמה מתוך הגולשים שהקליקו על המודעה שלכם באמת ביצעו פעולה רצויה, כמו רכישה, פנייה טלפונית או מילוי טופס.
כשמילות מפתח שליליות מסננות תנועה לא רלוונטית, אחוזי ההמרה שלכם משתפרים. כלומר, אתם לא רק חוסכים כסף – אתם גם מקבלים לידים איכותיים יותר.
3. שיפור ציון האיכות של המודעות
גוגל מדרג את המודעות שלכם על פי ציון איכות שמשפיע ישירות על כמה תשלמו לכל קליק.
אם גוגל מזהה שהמודעה שלכם מופיעה לחיפושים לא רלוונטיים, אולי אפילו לא תקבלו הקלקות, זה עלול לפגוע בציון האיכות שלה ולגרום לכם לשלם יותר עבור קליקים.
שימוש נכון במילות מפתח שליליות משפר את ציון האיכות כי הוא מבטיח שהמודעות שלכם יוצגו רק למשתמשים שבאמת מחפשים את מה שאתם מציעים.
דוגמאות מעשיות למילות מפתח שליליות בגוגל אדס
כדי להבין את החשיבות של מילות מפתח שליליות, בואו ניקח כמה דוגמאות מענפים שונים:
חנות בגדים אונליין
במקרה הזה אנו נרצה למנוע הופעה בתוצאות חיפוש כמו: "חנות בגדים יד שנייה", "חנויות בגדים זולים מאוד".
לכן נשתמש במילים שליליות דוגמת: יד שנייה, חינם, זול מאוד וכיוצא בכך.
מרפאת שיניים פרטית
במקרה שכזה, נרצה למנוע מן המודעה להופיע בפני אנשים שכתבו: "רופא שיניים כללית חולון" או "טיפולי שיניים מסובסדים"
מילים שליליות בהן נשתמש: קופת חולים, חינם, מסובסד.
טיפים לבחירת מילות מפתח שליליות בצורה חכמה
לפני הקמת הקמפיין
במעמד הקמת הקמפיין, אחת הדרכים היותר פשוטות לאתר מילות מפתח שליליות היא באמצעות הקלדת מילת המפתח שחשובה לנו.
נגלול מעט מטה ונראה אילו מונחים נוספים גוגל מציעים.
פעמים רבות נגלה משם מגוון רחב של מילים שכלל לא חשובות לנו. זאת דרך פשוטה, קלה ויעילה. אל תמעיטו בערכן של הדרכים הפשוטות 🙂
לצד זאת, AI! חברים! הבינה המלאכותית כבר פה מזמן, למה שלא ננרמל אותה בכל פעולה ופעולה? כתבו ל-AI פרומפט: אני מקים קמפיין עבור עורך דין דיני עבודה. אני רוצה שתכתוב לי את כל המילים השליליות שבהן אני עלול להיות מוצג ולפגוש בקהל יעד לא רלוונטי.
עוד שימוש יעיל ב-AI הוא לבקש מGPT למשל שמות של יישובים. הרי אם נקדם לצורך הדוגמה עורך דין משפחה באשקלון, וודאי שנרצה להוסיף מגוון יישובים מאזור הצפון והמרכז ואפילו מהדרום הרחוק, על-מנת שגולשים שיקלידו 'עורך דין משפחה בחיפה' לא ימצאו אותנו.
במקום שנחשוב לבד על כל היישובים, כל שצריך לעשות הוא לבקש מהבינה המלאכותית: רשימת יישובים מלאה בצפון ישראל.
אחרי הקמת הקמפיין
כקודם כל, היעזרו בדוח מונחי החיפוש בגוגל אדס.
תוכלו לראות אילו חיפושים בפועל גורמים להופעת המודעות שלכם ולזהות חיפושים לא רלוונטיים.
זאת הפרקטיקה היחידה שצריכה להנחות אותנו בשלב זה, וזה חלק בלתי נפרד מהאופטימיזציה לקמפיין.
חשוב אל תגזימו!! – חסימת יותר מדי מילות מפתח שליליות עלולה לצמצם את התנועה שלכם יותר מדי.
לסיכום: אל תתנו לכסף שלכם להתבזבז
מילות מפתח שליליות הן לא "מותרות" – הן חובה לכל מפרסם בגוגל אדס שרוצה למקסם את התקציב שלו, לשפר את איכות הלידים ולהימנע מבזבוז מיותר.
הן מאפשרות לקמפיינים שלנו להיות ממוקדים יותר, לשלוט בהופעת המודעות שלכם ולוודא שהן מוצגות רק לקהל שהכי מתאים לעסק שלכם.
אז אם אתם עדיין לא משתמשים במילות מפתח שליליות – זה הזמן להתחיל.